העתיד שמצפה לנו: הילדה תאושפז במוסד ואני אלך לחטט בפחי הזבל, לחפש שם אוכל

סיפורה של איקי, כפי שסופר לטיוח לאומי:

 

במהלך ההריון שלי עם בתי גילו אצלה ציסטה מוחית, אבל לא המליצו לי על הפלה. בדיקת מי השפיר הייתה תקינה, אך בלידה סבלתי מדימום קשה. הייתי תמימה ועוד לא הכרתי את המערכת, לכן לא התעקשתי שבמכתב השחרור ירשמו את הבעיות שהיו במהלך הלידה.

 כבר מהרגע הראשון הרגשתי שמשהו לא תקין, אך לא דיברתי. הילד הראשון שלי היה בריא וחכם, אבל עדיין היה קשה להשוות. בגיל כמה חודשים הילדה סבלה מרעידות וצמרמורות. בקופ"ח שלחו אותנו לבית החולים בצפת, שהאבחנה שלו הייתה: אמא היסטרית, ילדה בריאה.

 כשהייתה הילדה בת שנה היא נפלה וקיבלה מכה בראש, כפי שקורה לעיתים קרובות לילדים בגיל הזה. לאחר הנפילה היא שכבה על הרצפה מפרכסת כחולה לא הגיבה. הפרכוסים נמשכו זמן רב, עד שהגיע האמבולנס, ואחר כך.

 בבית החולים נקבע שהיא סובלת מאפילפסיה והיא החלה לקבל תרופות.

 עזבתי את עבודתי והתחלתי להשגיח על הילדה במשרה מלאה. הייתי בחרדה, היה לי ברור כי משהו לא היה רגיל. התקפי כעס קשים, משהו ברקע לא היה בסדר, אך הרופאים לא הצליחו לאבחן מה זה.

כבר שהילדה הייתה בת שנה פניתי אל הביטוח הלאומי, שיכירו בנכות שלה. סורבתי בוועדה, ולי לא היה כסף לעורכי דין ולמאבק משפטי, אז וויתרתי על ההכרה של ביטוח לאומי.

 התברר לי שנושא הפגמים המולדים הוא מאד רגיש: הם מעדיפים שלא להכיר בילדים האלה בביטוח לאומי, כיוון שההכרה מחייבת אותם לשלם קצבה רטרואקטיבית למן הלידה.

 בגיל שלוש היא הגיעה להתקף של פרכוסי צחוק, מצב נדיר וקשה מאד של אפילפסיה. כשהגענו לכיתה א' הילדה הייתה תלמידה גרועה, בוכה המון, רבה עם הילדים. כולם אמרו לי שזה  "על רקע רגשי".

 לפני 6 שנים החלה התדרדרות איטית במצבה: היכולות הקוגניטיביות שלה נפגעו, היא דיברה פחות, והפסיקה לדבר בהגיון.

 לאחר שנה החלה התדרדרות מהירה מאד: הילדה החלה תנועות לא רצוניות בידיים, נכנסה למצב קטטוני, וברמב"ם הפנו אותנו לפסיכיאטר.

 הפסיכיאטרית קבעה שההפרעה היא לא על רקע פסיכיאטרי. עשו MRI, אמרו שאין ממצאים והכל תקין, שלחו אותנו הביתה והפסיקו התרופה.

לאחר מכן ההתדרדרות במצבה הואצה. נשלחה למחלקה פסיכיאטרית בנהריה. הלעיטו בתרופות פסיכיאטריות. התקרבה למצב סיעודי.

 פניתי לעובדת סוציאלית, אך היא אמרה שאנחנו לא זכאים לקצבה. רק אחרי שהילדה תצא מאשפוז אפשר לקבל קיצבה מביטוח לאומי. כתוצאה מכך קרסנו כלכלית, בן הזוג שלי נכה, ואני התפרנסתי בכוחות עצמי. לפני ארבע שנים פוטרתי מעבודתי כי לא היו מוכנים לשאת יותר את העדרויותי וגם אני עצמי חליתי.

 בסך הכל קיבלנו מן הביטוח הלאומי 30 אלף ש"ח בדיעבד, שנבלעו בחובות העצומים שלנו.

 בן הזוג שלי לא עמד במצב, התדרדר לאלכוהוליזם, ונפרדנו. מאז אני, חיה מהבטחת הכנסה וקצבת נכות של הילדה. בזמן שבן הזוג שלי הסתבך עם המשטרה וישב במעצר שולמה לו קצבה שהוא לא היה אמור לקבל ונוצר חוב לביטוח לאומי. הם לא טרחו כלל לפנות אליו לדרוש את החוב, כיוון שכנראה ידעו שאין לו, ופנו רק אלי, בדרישה לשלם.

 בעוד שנה תיפסק אבטחת הכנסה שאני מקבלת, כי הילדה תגיע לגיל 18. אין לי ממה לחיות, ואיך להאכיל את הילדה הנכה. מציעים לי לשים את הילדה במוסד, שם ידאגו לקיומה.  כולנו יודעים כיצד נראים המוסדות לנכים של המדינה, ולכן החלטנו להצטמצם עוד. בעוד 4 שנים בגיל 21, ייפסק המימון למסגרת החינוכית של בתי. הכסף ל"שירותים מיוחדים" אמור להיות מעין משכורת עבורי, כמי שמטפלת בה. ישארו לנו 3,000 ש"ח של קבצת נכות לחיות מהן ואז ודאי יאמרו לי ללכת לעבוד, אך אהיה בת 55 וכידוע איש לא מוכן להעסיק אשה בת 55.

 פעם הייתי חזקה מבחינה פיזית ורגשית. היום אני שבורה וגמורה.

 העתיד שמצפה לנו: הילדה תאושפז במוסד ואני אלך לחטט בפחי הזבל, לחפש שם אוכל.

2 מחשבות על “העתיד שמצפה לנו: הילדה תאושפז במוסד ואני אלך לחטט בפחי הזבל, לחפש שם אוכל

  1. פינגבק: ביטוח לא בטוח: בלוג סיפורי בלהות מביטוח לאומי | חורים ברשת

  2. הבעיה היא שמצד אחד את מצפה לקבל דמי ביטוח לאומי, ומצד שני הבלוג הזה תומך במחאה שדרשה הורדת מיסים.
    אם יורידו את המיסים כמו שאת רוצה, איך יהיה כסף לעיריה להחזיק אנשים שעובדים בעבודה סוציאלית, ותומכים בכם, איך יהיה כסף לשלם לפקידי ביטוח לאומי (האטומים).
    העובדה שאת צריכה לקבל קבצה שתעזור לביתך, היא נכונה ביותר, העובדה שאת צריכה לקבל קצבה? למה, הרי את ההורה לא החולה עצמו.

להשאיר תגובה

