עובדים סוציאליים מודים: אין לנו יכולת לתת מענה למאיימים בהתאבדות

מתוך אתר הארץ

"חוץ מלנסות להרגיע את האדם שהתקשר אין לי הרבה מה לעשות", אומרת עובדת סוציאלית מהדרום. משרד הרווחה: העובדים עושים עבודה מצוינת

כ-2,500 פניות הגיעו עד כה ל"צוות אורות אדומים" של משרד הרווחה והביטוח הלאומי, שהוקם באמצע השבוע שעבר בעקבות המקרה בו הצית את עצמו משה סילמן. הצוות אמור "לתת מענה למקרים חריגים" ובשעת הצורך "לפעול לקיצור הליכים, שיתנו מענה לבעיות האנשים", כפי שהסבירו זאת במשרד הרווחה. חלק גדול מהפניות נגעו למצוקת דיור, גם כזאת מיידית. את הנתונים מסר מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ, העומד בראש הצוות יחד עם מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, לסתיו שפיר מ"התנועה החברתית".

במקרים שבהם המתקשרים למוקד החירום של משרד הרווחה מאיימים לפגוע בעצמם או בבני משפחתם, נשלחים אליהם עובדים סוציאליים, לביקור אישי.

בימים האחרונים מתגברת ביקורת בקרב עובדים סוציאליים על היוזמה. "שולחים אותנו להתמודד עם אנשים המאיימים להתאבד בלי שום כלים שיאפשרו לשנות את המצב שבו הם נמצאים", אומרת הילה, עובדת סוציאלית מעיר קטנה באזור הדרום, "חוץ מלנסות להרגיע את האדם שהתקשר – שחי במצוקה כלכלית קשה, שאין לו כסף לקנות תרופות או שמחכה לדיור הציבורי – אין לי הרבה מה לעשות, כי הוא ימשיך להמתין לדירה".

לדבריה, העובדים הסוציאליים הפכו "להיות הפרצוף של מי שהיה יכול לתת מענה – ולא נותן, לא בגלל שאנחנו לא רוצים אלא בגלל שהפתרון אינו בידינו. אין לביקורים האלה שום יתרון טיפולי. להיפך – הם מונעים יצירת אמון ואת האפשרות לתת שירות מקצועי".

מפגינים מול משרדי עמידר בת"א בשבוע שעבר

מפגינים מול משרדי עמידר בת"א בשבוע שעבר. צילום: ניר קידר

"מה נעשה אחרי ביקור כזה?", אומרת הילה, "אני אדווח למשרד הרווחה ולביטוח הלאומי שהאדם באמת סובל ממצוקה כלכלית, והוא ימשיך לשבת בבית ויחשוב שמשהו יקרה. בפועל שום דבר לא ישתנה. הרי הקריטריונים והמדיניות שקובעת אותם לא השתנו". עובדת סוציאלית מירושלים שותפה להרגשה כי מדובר בטיפול חלקי, "פלסטר" כדבריה. "אני מרגישה שאני קצת מרמה את האנשים האלה, נוטעת בהם תקוות שווא כאילו בעיותיהם ייפתרו עכשיו, היא מוסיפה.

ממשרד הרווחה נמסר כי "תפקידם של העובדים הסוציאליים הוא לסייע לאנשים במצבי מצוקה, להנחות אותם ולהפנות אותם לגורמים המתאימים. העובדים הסוציאליים עושים עבודה מצוינת בטיפול בפניות". עוד אומרים במשרד כי הפניות שהתקבלו במוקד החירום מועברות להמשך הטיפול בגופים השונים.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s