"אתם מתארים לכם איך אפשר לחיות מ-700 ש"ח לחודש"- סיפורו של משה סילמן

משה סילמן כותב, 12:12, 18 במרץ 2012

 

אני רוצה לספר את הסיפור שלי.
היתה לי חברה למשלוחים עם משאיות כמו שיגור אקספרס, רק יותר קטן.
בשנת 2001 עם פרוץ האינתיפאדה, הביטוח לאומי בא בדרישה שאני חייב להם הפרשי שומה בסך 16,000 ש"ח לשנת 2000.

אם להסביר למי שלא עצמאי מה זה הפרשי שומה, אז כל שנה נדרש העצמאי לשלם מקדמות מס שנקבעות לפי שנת העסקים שלפני, כך שבשנת 2000 יודעים על הפרשים ב- 2002, ככה זה עובד.
בכל אופן קבלתי דרישה ל-16,000 ש"ח לשנת 2000, אלא מה? בשנת 2001 עם פרוץ האינתיפאדה מחזור עסקיי ירד והמשכתי לשלם מוקדמות גבוהות ששילמתי לפי השנים שהיו יחסית שנים טובות, לכן החוב שלי ירד מ-16,000 ש"ח ל-5000 ש"ח. רואי החשבון שלי הודיעו למל"ל על השינוי, המל"ל ביקש שומה, הרו"ח ביקשו חודש לסיום שומה, קיבלו, סיימו את השומה, מס הכנסה יצא לשביתה, רו"ח הודיעו למל"ל שהם יכולים להגיש את השומה ללא חותמת של מס הכנסה, או שיחכו שמס הכנסה יסיים את השביתה.

הביטוח לאומי לא חיכה ועיקל לי משאית, ולא רק זה- הוא עיקל ברישום במשרד הרשוי עוד שלוש משאיות בשל חוב של 5000 ש"ח .
יומיים אחרי בירורים הפעתי בביטוח לאומי עם יועצת המס שילמתי את חובי 5000 ש"ח, זה היה ביום חמישי אחר הצהרים. נתנו לי שובר גרירה ע"ס 1200 ש"ח, אמרו לי תחזור ביום ראשון תראה ששילמת את שובר הגרירה בחותמת בנק, קח את המסמכים לשחרור המשאית ולך לממן לוד ותשחרר אותה.
אלא מה, ביטוח לאומי היה בשביתה ביום ראשון.
בגלל אופיו של העסק כל משאית היתה חלק אורגני ממערך אחד,
העסק שלי קרס.
אחרי חודש הביטוח לאומי הפסיק את השביתה. הלכתי לשם עם איזו פקידה שהלכה איתי למנהל הסניף, אמרה לי תוך כדי קריצה שאינה משתמעת לשני פנים שאם אתן לה חלק מדמי האכסנה היא תשחרר את המשאית. הלכתי משם בכעס.
בעקבות כך העסק קרס, הבנק עיקל לי את הבית, ביטוחי חיים הלכו, חסכונות שנחסכו בעמל הלכו, המשאיות הלכו, הכל הלך ואני עוד חייב מיליון שקל.

זה לא נגמר. אחרי כמה שנים מצאתי עו"ד שהיה מוכן לנהל את התביעה ללא תמורה (שום עו"ד לא היה מוכן להאבק נגד ביטוח לאומי).
בית המשפט רצה יותר מ-200,000 ש"ח אגרת משפט שלא היה לי. בקשתי פטור מאגרה מהשופט חנן ברנר, איך שהתחיל הדיון הוא אמר לי שאם אסכים לתביעה של 100,000 ש"ח הוא יוותר על האגרה, אבל מה לעשות שהנזק שנעשה לי הוא 8,000,000 ש"ח? נקלעתי לעוד עוולה – הפעם מבית המשפט, שדן בפטור מאגרת משפט. למעשה דנים בשני מבחנים: אחד, יכולת כלכלית. שניים, אם התביעה מוצדקת. בפסק דיינו של השופט חנו ברנר הוא פסק שמבחינת יכולת כלכלית אני זכאי לפטור, ולא דן בכלל במבחן העילה. בכל אופן הוא פסל את הבקשה לפטור.
הגשתי ערעור לעליון, העליון החזיר את העירעור למחוזי בטענה שחנן ברנר ישב במחוזי כרשם, אז את העירעור צריך להגיש למחוזי.

למי הערעור הגיע? נחשתם נכון, לחנן ברנר, שאסור היה לו לשבת בעירעור על החלטה של עצמו, אבל למי במדינת ישראל אכפת?

הסאגה עוד לא נגמרה.

ב2006 הוצאתי רשיון על מונית, הצלחתי איך שהוא להתפרנס.
ביוני 2011 עברתי אירוע מוחי. רופא תעשייתי אסר עלי לנהוג, כך שאיבדתי את היכולת לעבוד במה שעבדתי כל חיי.
נגשתי לביטוח לאומי, קיבלתי 64% נכות ואני לא זוכר בדיוק כמה אחוזי אובדן כושר עבודה, אני מעריך 50 או 60 אחוז. קבלתי 1300 ש"ח גמלת נכות ב- 28 לכל חודש ו -700 ש"ח אבטחת הכנסה ב- 14 לחודש.
בינואר הורידו לי את אחוזי הנכות ל – 34%, לכן לא מגיע לי גמלת נכות, אבל בגלל שהתייצבתי בלשכת התעסוקה בכל חודש מגיע לי בכל חודש 2000 ש"ח אבטחת הכנסה.
מה הביטוח הלאומי עשה? הוא שילם לי בינואר רק 700 ש"ח  ב- 14 לחודש ולא הסכים בשום אופן לתת לי את ה- 2000 ש"ח שמגיע לי על-פי חוק.
אתם מתארים לכם איך אפשר לחיות מ-700 ש"ח לחודש.

בקיצור, קפקא. היום אני מרגיש שהמדינה בגדה בי.
שירתתי בצבא שלוש שנים, עשיתי מילואים עד גיל 46, שילמתי מיליונים למיסים. לצורך המשפט חישבתי כמה שילמתי בזמן שעסק היה פעיל: שילמתי 1073 ש"ח לתקופה של חמש שנים מבלי לקחת בחשבון את כל המיסים העקיפים על קניות פרטיות.

אני רציני: עובדי מדינת ישראל הם האויבים שלי.

אני בן 57 היום, אחרי אירוע מוחי. כבר לא ילד שיכול להתחיל מחדש.

חייבים לעשות משהו, חייבים לשנות.

להשאיר תגובה

