נכפית עלינו מציאות אחרת

מאת: פרופ' יוסי יונה 
בעקבות הפוסט שכתבתי לפני שעה קלה לזכרו של משה סילמן ושבו ביקרתי את יחסם של פקידי המדינה לאזרחיה, שלח לי עובד הביטוח הלאומי את הדברים הבאים. איני מפרסם את שמו ואת פרטיו המלאים של העובד, לבקשתו, פן יבולע לו על פרסום הדברים:
שלום פרופ' יוסי יונה, אני כותב לך בפרטי כי אני לא רוצה לפגוע במקור פרנסתי.
אני עובד במוסד לביטוח שנים ארוכות ואני יכול לומר לך במלוא האחריות כי מרבית פקידי המוסד לביטוח לאומי הם אנשים טובים ומקצועיים אלא שהטרגדיה האמיתית של המוסד הזה היא הפוליטיקה. בכל 4 שנים מחליפים במוסד הזה מנכ"ל. כל מנכ"ל מגיע עם האג'נדה וסדר היום שלו.
הוא מחליף אנשים, נהלים, תכנות מחשב, הוראות עבודה וסדר יום. עד שהוא מצליח להטמיע את השינויים האלה עוברות שנתיים ואחרי שנתיים נוספות הוא כבר עוזב ומשאיר אחריו את העובדים שוב מול שוקת שבורה. אחת היוזמות שאותן התבקשנו לקדם בשנים האחרונות הייתה לגבות חובות מאזרחי המדינה. אכן בזכות המבצע הזה החזרנו לאוצר מיליוני שקלים אולם את המיליונים האלה גבינו מאזרחים מקבלי אבטלה, הבטחת הכנסה, מזונות וכדומה. את הטרגדיות האלה ראינו מדי יום ביומו. וזה היה עצוב. אלא שלנו, הפקידים, אין מה לעשות. אלה ההוראות ותפקידנו היה לבצען בלבד, לבצען ביד קשה. ביצענו אותן תחת ביקורות ומעקבים יומיומיים.
הגיע מנכל חדש עם הצהרות גדולות ורבות. רק ימים יגידו…
האמן לי באופן אישי אני מנסה כמיטב יכולתי לעזור לאזרח המגיע אלי במסגרת החוק והתקנות אולם במרבית המקרים נכפית עלינו מציאות אחרת.
יש לציין שלעתים עם השנים פקידים מפנימים ערכים פסולים של חוסר אמון וחשדנות כלפי ציבור המבוטחים כאילו שהכסף הזה הוא לא למעשה כספו של הציבור.

להשאיר תגובה

