טיוח לאומי ב-הארץ

מאת: הארץ

סיפורים אישיים על בעיה לא אישית: ביטוח לאומי

עשרות עדויות מופיעות ברשת על היחס המשפיל של הביטוח הלאומי כלפי מי שנזקקים יותר מכל לסיוע:

הדיווחים הראשונים הופיעו בפייסבוק מעט אחרי האני מאשים שחיבר משה סילמן. סיפורים אמיצים בחושפנותם על טרגדיות אישיות קטנות: גוף צעיר שנמחץ בתאונת פגע וברח, תינוק שאבד בשלב מתקדם בהריון, אדם שחלה בסרטן ריאות והידרדר במהירות. הטרגדיות אישיות, גם אם חלקן היו יכולות להימנע הודות למדיניות מיטיבה יותר עם האזרח.

אבל הטרגדיה האישית – אם להשתמש במינוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביחס למשה סילמן – הטרגדיה האישית נהפכה לקולקטיבית בידיו של המוסד לביטוח לאומי, שמואשם בדיווחים הללו באדישות, ביורוקרטיה שרירותית ובדיקה משפילה וארכנית בציציותיהם של אנשים עצובים וכואבים, שלא תמיד מסתיימת במתן העזרה הדרושה להם כדי לחיות ולהשתקם.

חנה מרון מדליקה משואה ביום השואה 2010. נאלצה להוכיח שיש לה רגל תותבת

חנה מרון מדליקה משואה ביום השואה 2010. נאלצה להוכיח שיש לה רגל תותבת. צילום: מוטי מילרוד

חנה מרון, כלת פרס ישראל, בכתה כשסיפרה בינואר 2010 לאורלי וילנאי על ההשפלה שנאלצה לעבור בביטוח לאומי כשביקשה פרוטזה חדשה לרגלה, שנקטעה בפיגוע רצחני במינכן. הסיפורים שצצים עכשיו ברשת מהדהדים את דבריה כמו את אלה של סילמן.

"סיפור קטן על זקנות מרוקאיות וביטוח לאומי", כתב ביום שני השבוע ניתאי פרץ בפייסבוק. "באה עובדת סוציאלית לביתה של הקשישה החולה. וכשאתה נכנס לבית מרוקאי, דבר ראשון יציעו לך תה. אז הקשישה מציעה תה לעובדת הסוציאלית. עכשיו קשישה מרוקאית, תקום להכין תה גם ממיטת טיפול נמרץ, כפי שאנחנו יודעים. אז היא מכינה תה לעובדת הסוציאלית, שרושמת בדו"ח בגדול 'הנ"ל מתפקדת מלא' ומסיימת את עבודתה. זה המנגנון וזה הרשע. ויש לי הרגשה שזה עובד על עוד עדות, הטריק הזה".

סניף ביטוח לאומי ברמת גן

סניף ביטוח לאומי ברמת גן. צילום: ניר כפרי

דניאל קדם פרסמה אזהרת תוכן קצרה לפני שסיפרה בפרטים קשים על פציעתה האנושה בעקבות תאונת פגע וברח לפני 11 שנים, ואז על תאונה שנייה, במשרדי הביטוח הלאומי. "הצגת מסמכים. ועדה. עוד מסמכים. ועדה. חוקר של ביטוח לאומי. הצגת מסמכים. חצי שנה עוברת. (עדיין אסור לעבוד בהוראת בית חולים). מבחינה תקציבית אין שום גוף שממן את התקופה הזו. הו אמא. שנה. כלום. חוזרת לעבוד. שוב וועדה. תורי ענק (…) רופאה של הביטוח שמשפילה אותי ולוחצת לי חזק על הבטן איפה שהצלקת (…) שוב החוקר – למה את עובדת? שנה וחצי. שנתיים. סוף סוף מגיעים אחוזי הנכות הצמיתה שנקבעו לי: 20%. למה? כי 21% זה תמיכה חודשית לכל החיים. 20 זה חד פעמי (…) אחרי כמה שנים קיבלתי מכתב עיקול של חשבון הבנק שלי, ועיכוב יציאה מהארץ בגלל חוב לביטוח לאומי. על איזו תקופה? נכון. החצי שנה ששכבתי בבית אחרי התאונה".

קצת אחרי שקדם פרסמה את הדברים, כתב אדם אחר: "קצת לא נעים לי להיחשף, אבל אני כבר יומיים מרגיש צורך עז לכתוב את זה. הקש האחרון היה סטטוס שקראתי עכשיו על מישהי שנפצעה וביטוח לאומי התעמר בה. חשתי צורך לספר גם את תלאותיי שלי אל מול המוסד הזה". הוא אובחן בסרטן ונאלץ לעזוב את עבודתו, פנה לביטוח לאומי, הועבר תלאות ביורוקרטיות תוך שהוא מטופל בכימותרפיה אגרסיבית – בין השאר להפריך טענה של המוסד לפיה יש לו חוב של 3,200 שקל ונאלץ לחכות ארבעה חודשים להחלטת ביטוח לאומי לקצוב לו 2,340 שקל בחודש, שהם 100% נכות. "בנקודה הזו, שהייתה גם תקופה נוראית במחלה שלי, נשברתי לגמרי", כתב. "זה לא שלפני זה אהבתי את המדינה במיוחד, אבל אז הבנתי שאני מתעב אותה בכל מאודי ונפשי. היא האויבת שלי, היא שמה לה למטרה להרוג גם אותי, כי אני כבר לא מתאים למשחק הדרוויניסטי החולני הזה, שבו רק החזק שורד. הייתי חולה (ומאושפז רוב הזמן) למעלה משנה, ובמהלכה הוזמנתי ללא פחות משלוש ועדות רפואיות, ונערכו לי ביקורים בבית של אחות מטעם הביטוח הלאומי – וכל זה כדי להוכיח שאני לא משקר ו'גונב' את הכספים ששילמתי שנים למוסד הארור הזה".

הסיפורים עוברים מפה לאוזן בין חברים לפייסבוק וגם נאספים בבלוג חדש בשם "טיוח לאומי: סיפוריהם של נפגעי ביטוח לאומי", וגם בקבוצת פייסבוק בשם "שוברות/ים שתיקה: סילמן לא לבד, תשמעו מה קרה לי בביטוח לאומי"  שהוקמה שלשום: "אל תהיו לבד במאבק שלכן/ם מול הביטוח הלאומי. שתפו אותנו בסיפורים האישיים שלכן/ם מול המוסד לביטוח לאומי. ביחד נכריח את המוסד לביטוח לאומי לשמור על כבודן/ם של האזרחיות/ים ועל זכויותיהן/ם".

להשאיר תגובה

